Wat als planten konden praten?
 
Dat lijkt een hele simpele vraag, maar iedereen heeft daar een ander antwoord op, bijvoorbeeld: Hoe klinkt een bosbrand? Welke taal spreken planten? Moeten planten het praten ook leren? Wat is hun intelligentie? Wat kunnen we nog eten? Als je er over na gaat denken heb je vast nog meer vragen.

De allereerste denkles van het Panora Lyceum ging over deze vraag. Leerlingen hebben in groepjes tegenvragen bedacht.
Tijdens de denklessen zijn we dit jaar bezig met het onderwerp intelligentie. Wat is dat nou eigenlijk? En op welke manieren kun je er tegenaan kijken? Leerlingen worden uitgedaagd om verder te kijken dan hun neus lang is en na te denken hoe ze zelf nadenken (en dan daar weer over na te denken, als je me begrijpt).

Denklessen zijn dus anders dan andere lessen. Ze zijn bedoeld voor leerlingen die meer- en hoogbegaafd zijn. Leerlingen die allemaal wat meer willen, zitten bij de denklessen bij elkaar, wat het nog leuker maakt. 

Mijn naam is Marieke Willems, en ik geef het eerste jaar de denklessen. Eerder mocht ik deze lessen op het Ludger College geven. Ik werk veel samen met Marijn Parmentier van het Ludger College, die daar ook denklessen geeft. Om me beter te kunnen voorbereiden heb ik ook de opleiding ECHA (European Council for High Ability) Specialist in Gifted Education gevolgd.

Wil je meer weten over denklessen? Of… weet jij wat er zou gebeuren als planten konden praten? Mail me dan vooral!
© 2024, Panora Lyceum. Alle rechten voorbehouden.